Водяне, Борисоглебская церковь (С. Таранушенко)

Борисоглібська церква,1700 р.

В 1905 році розібрана. Фото Редіна свідчить, що церкву не раз ґрунтовно репарували.

З приблизних розмірів її, наведених П. Фоміним[1], можна зрозуміти, що план церкви складався з квадратового центру і менших чотирикутників: вівтаря і бабинця[2], у яких довжина – сторона, а ширина – апофема рівностороннього трикутника. Зруб стін центральної дільниці – вищий, а зруби вівтаря і бабинця – нижчі. Центральна дільниця не мала восьмерика; зруб стін її зовні завершував стіжкової форми дах, що становив 1/3, а зруб стін – 2/3 висоти дільниці. Вівтар і бабинець були перекриті двосхилими дахами.

У «Літописних замітках 1651-1749 рр.» Сулимівського архіву під 1651 р. занотовано: «У осінь почали осідати слободи; спочатку Лебедин (підкреслення мое), Суми, Охтирка і Харків»[3].

Лебедин з самого початку – сотенне місто Сумського слобідського полку і мав замок з 20 баштами і 9 гарматами; стіни замку мали 1250 сажнів довжини.

Професор М. Сумцов в одній з своїх праць опублікував записану (чи не у с. Боромлі, звідки він був родом) приказку: «Лебедин богат церквами, Вистороп панами, а Боромля мужиками». Приказка дуже влучно підкреслювала характерні риси цих трьох, недалеко одне від одного розташованих, поселень. Лебедин, дійсно, визначався виключним замилуванням до монументального будівництва. В первій половині ХVIII ст. в Лебедині було 13 дерев’яних церков, в той час як полкові міста Суми і Охтирка мали тільки по 7. Навіть у 20-х рр. XX ст. тут залишалось ще п’ять дерев’яних церков, усі різного типу, і кожна чимось цікава.


[1] П. Фомин. Церковніе древности Харьковского края. Харьков. 1916.

[2] План, що складався з більшого чотиригранника – центральної дільниці і двох менших чотирикутників-вівтаря і бабинця також був дуже поширений на Лівобережжі. До цього типу належали церкви: Покрови 1720 р. в Фаївці, Покрови 1733 р. в Карпилівці, Різдва Богородиці 1740 р. в Неданчичах, Благовіщенська 1748 р. в Лісконогах, Покровська церква 1750 р. в Ізбицькому, Миколи 1750 р. в Москалівці, Миколи 1753 р. в Вільшані, Преображенська 1761 р. в Антонівці, Покрови 1763 р. в Калинівці, П’ятницька 1767 р. в Печах, Успенська 1768 р. в Нових Сенжарах, Михайла 1771 р. в Білопіллі, Дмитра 1771 р. в Чулатові, Казанська 1772 р. в Безгиніві, Преображенська 1786 р. в Лохвиці, Варвари 1788 р. в Новгород-Сіверському, Миколи 1799 р. в Чернещині, Різдва Богородиці 1803 р. в Смоляниновій, церква 1806 р. в Редьківці, Покрови 1837 р. в Гринцевому, Миколи чи Успенська в Моровську, Миколи в Мамекиному, церква в Полуботках, церква в Ладининому, церква в Чуровичах, Михайла в Старому Кодаку. Їх ми будемо розглядати нижче.

З мурованих, що в цеглі відтворюють цей дерев’яний прототип, можна для прикладу назвати Воскресенську церкву кінця ХVII в. в Сумах.

[3] Киевская Старина. 1883. ІІІ. С. 680.